V edycja Konkursu Kulinarnego „Gotowanie z VIP-ami” już za nami 30 marca w naszej szkole odbył się, już po raz kolejny Konkurs Kulinarny „Gotowanie z VIP-ami”. Jak to dobrze, że po latach ograniczonych kontaktów można było się spotkać, wspólnie pogotować, spróbować regionalnych potraw sporządzonych przez uczniów naszej szkoły i po prostu cieszyć się spotkaniem z miłymi ludźmi. W tym roku zmieniliśmy trochę zasady i zaprosiliśmy do udziału uczniów klas ósmych ze wszystkich szkół powiatu krasnostawskiego. Podzieliliśmy zmagania na dwa etapy. W pierwszym etapie drużyny miały za zadanie przygotować zakąski na gorąco, a my na podstawie zdjęć tychże smakołyków i ich receptur wyłoniliśmy uczestników drugiego etapu, ale o tym za chwilę. Finał odbył się 30 marca. Uroczystość rozpoczęła Amelia Urbańska z Kacprem Bochyńskim serdecznym przywitaniem przybyłych gości: Pana Witolda Boruczenko – przewodniczącego Rady Powiatu Krasnostawskiego Pana Mirosława Księżuka – reprezentującego Panią Teresę Hałas posłankę na Sejm, wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Krasnostawskiego Pana Marka Nowosadzkiego - wicestarostę Krasnostawskiego Panią Ewę Nieścior – przewodniczącą Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego w Krasnymstawie Panią Annę Maciuk- przedstawiciela Lokalnej Grupy Działania Krasnystaw Plus Pana Marcina Szafrana - właściciela firmy Boster sklepu z chemią budowlaną i artykułami gospodarstwa domowego w Krasnymstawie Panią Annę Bobruś – kierowniczkę sklepu Gama w Krasnymstawie Pana Sławomira Kozioła - wiceprezesa Banku Spółdzielczego w Krasnymstawie Oraz oczywiście uczniów, dyrektorów i nauczycieli ze szkół biorących udział w drugim etapie: Panią Barbarę Kuligowską, nauczyciela Szkoły Podstawowej im. hetmana Stanisława Żółkiewskiego w Żółkiewce i uczennice: Natalię Majkut i Paulinę Chojdę. Panią Celinę Czerniej, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Kraśniczynie i uczennice: Oliwię Nowak i Izabelę Marciniak Panią Sylwię Młynarczyk – Rysak , dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie i uczennice: Kornelię Czerniak i Julię Mudę Panią Marzenę Morylowską, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Krasnymstawie i uczniowie: Martynę Rogozińską i Huberta Mazurkiewicza Każdej drużynie towarzyszył asystent – uczeń z drugiej klasy gastronomicznej: Amelia Długosz, Karolina Wawrzyszuk, Amelia Sulej, Sylwia Warchoł. Pani dyrektor Małgorzata Jędruszczak przywitała uczestników, gości i oficjalnie rozpoczęła konkursowe zmagania. Aby wczuć się w temat tej edycji, czyli Tradycje kulinarne ziemi krasnostawskiej, uczennice klasy 4tmz (Sylwia Jaremek i Sylwia Rosolińska) przedstawiły nam w formie prezentacji multimedialnej tradycyjne potrawy z naszej małej ojczyzny np.: przaśniaki, fajerczaki, izbickie golasy, nabiał z OSM Krasnystaw itp. Podczas gdy drużyny zmagały się z przygotowaniem dwóch past, oraz podaniem ich w atrakcyjny sposób przenieśliśmy się do Tajlandii spróbować lodów tajskich robionych na żywo przez Karolinę Rosolińską i Kingę Kaszak. Uczennicę zdobyły te umiejętności podczas realizacji jednego z projektów unijnych i serwowały pyszne lody z owocami i przeróżnymi dodatkami. Kto chciał mógł sam spróbować wykonać takie lody, co okazało się niełatwym zadaniem. A o tajskich lodach opowiadały Maria Litkowska i Lidia Gustaw. Uczestnicy konkursu bardzo szybko i sprawnie uporali się z zadaniem, chyba chcą wstąpić w mury naszej szkoły i już od września zdobywać wiedzę i umiejętności w najlepszej szkole w powiecie. Mamy nadzieję, że podobnie jak Kacprowi uda im się zdobyć cztery zawody: kucharza, technika żywienia oraz kelnera i cukiernika dzięki projektom unijnym, które pozwalają na poszerzenie wiedzy, umiejętności oraz właśnie zdobycie innych zawodów. Jury w składzie: Witold Boruczenko, Mirosław Księżuk, Ewa Nieścior i Anna Bobruś miało nie lada zadanie wyłonić zwycięską drużynę. Jak się okazało jednogłośnie podniebienia jurorów zdobyły przekąski drużyny Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie w składzie: Sylwia Młynarczyk-Rysak, uczennice Kornelia Czerniak, Julia Muda oraz asystent Amelia Sulej. Zaś drugie miejsce pozostałe drużyny: Szkoły Podstawowej im. hetmana Stanisława Żółkiewskiego w Żółkiewce, Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Kraśniczynie, Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Krasnymstawie. Słowom uznania nie było końca, zarówno dla uczestników konkursu, jak i organizatorów tego wydarzenia. Usłyszeliśmy je min. z ust Przewodniczącego Rady Powiatu – Witolda Boruczenko, Pana wiceprzewodniczącego – Mirosława Księżuka, Pana Wicestarosty – Marka Nowosadzkiego, Pani przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej – Ewy Nieścior oraz Anny Bobryś. Konkurs nie odbyłby się gdyby nie nasi wspaniali darczyńcy i fundatorzy nagród: Starostwo Powiatowe w Krasnymstawie Bank Spółdzielczy w Izbicy Bank Spółdzielczy w Krasnymstawie Boster sklep z chemia budowlaną i artykułami gospodarstwa domowego w Krasnymstawie Lokalna Grupa Działania Krasnystaw Plus Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Krasnymstawie Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna ZAGRODA w Zagrodzie Firma Agat s.c. w Krasnymstawie Sklep Gama w Krasnymstawie - Społem Chełm sp. z.o.o. Nasz konkurs umilili nam nasi zdolni uczniowie śpiewając piosenki: siostry Karolina i Sylwia Rosolińskie, Kacper Bochyński oraz tańcząc – Weronika Piekaś z Freak Dance Academy, która zaprezentowała nam solo w stylu disco dance. Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie wszystkich, którzy przyłożyli rękę do tego fantastycznego wydarzenia, czyli dyrekcji szkoły Pani Małgorzacie Jędruszczak i Panu Wojciechowi Maślonie, Pani Kierownik Szkolenia Praktycznego Katarzynie Mańko, nauczycielkom „katedry gastronomii”: Agnieszce Pawlas, Katarzynie Oleszczuk, Małgorzacie Typiak, Agacie Sadlak- Skrzypek i Agacie Jędruszczak oraz uczniom klas gastronomicznych, a Bartkowi, Maksymowi i Kindze dziękujemy za obsługę techniczną i dźwiękową. Najlepsza szkoła w powiecie krasnostawskim - I LOVE ZETKA.
Moda cyrkularna w praktyce. Na wiosnę zmień stylówkę, ale pozostań eko! Uczestnicy projektu „ MODOWA ZETKA” wprowadzają w życie zasady mody w obiegu zamkniętym. Na zorganizowanych w szkole warsztatach odzieżowych podjęli próbę przeprojektowania i przerabiania własnych ubrań, tak aby móc je jeszcze wykorzystać a jednocześnie prezentować się oryginalnie i trendy. Mieli też okazję nauczyć się , jak fachowo zaszyć dziurę , przyszyć guzik czy wykonać wprasowankę. W tajniki sztuki krawieckiej wprowadziła ich pani Katarzyna Mańko, kierownik kształcenia praktycznego .Najodważniejsi mogli przekonać się , że „nie święci garnki lepią ” i nauczyć się podstaw obsługi maszyny do szycia.
22 marca- Światowy Dzień Wody w naszej szkole Światowy Dzień Wody (ang. World Water Day) ma przypominać, że wielu mieszkańców naszej planety – obecnie ok. 800 milionów osób – cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej. Słodka woda przestała być zasobem odnawialnym – zużywamy jej więcej i szybciej, niż jest w stanie się odtworzyć. Niech nas nie zwiedzie termin „błękitna planeta”, którym określa się czasem Ziemię. Choć w ok. 70% pokrywa ją woda, to zaledwie 2,5% to woda słodka, która nadaje się do picia a większość z niej jest uwięziona w lodowcach i pokrywie śnieżnej. Te oraz wiele innych faktów zebrali zainteresowani ekologią uczniowie naszej szkoły a swoją wiedzą podzielili się na wykonanych tablicach informacyjnych. Każdy zainteresowany mógł dowiedzieć się jak zbadać swój ślad wodny, skąd pochodzi woda, która wypływa z kranu, oraz przekonać się, że jest bezpieczna do picia. Woda wodociągowa znajduje się bowiem pod ścisłym nadzorem sanepidu, a jej jakość regulują przepisy – dokładnie te same, które obowiązują producentów wody butelkowanej. Po obejrzeniu filmu „Historia wody butelkowanej” podjęliśmy wyzwanie: Piję wodę z kranu, bo jest zdrowa i ekologiczna.! Dołącz do nas. Dbajmy o wodę bo to nasz wielki skarb.
Zespół Szkół Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki to szkoła zrównoważonego rozwoju Zespół Szkół Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki to szkoła zrównoważonego rozwoju Cele Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Goals – SDGs) to plan działania na rzecz świata, który się ciągle zmienia i przeobraża. Działania te mają na celu zaspokajanie obecnych potrzeb w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń. Na szczycie w Nowym Jorku, w dniach 25-27 września 2015 r., przywódcy krajów członkowskich ONZ podpisali dokument “Przekształcania naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”. W dokumencie opisanych jest 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju i związanych z nimi działań, które skupiają się one wokół 5 obszarów (5xP): ludzie (people), planeta (planet), dobrobyt (prosperity), pokój (peace), partnerstwo (partnership). By osiągnąć Cele Zrównoważonego Rozwoju, ludzkość musi ściśle współpracować i szukać rozwiązań. Szkoła to środowisko w którym spotykają się uczniowie, ich rodzice, nauczyciele, pracownicy oraz współpracujące z nimi instytucje, a więc wszyscy, którzy mogą, a nawet powinni, te cele realizować. Cała społeczność szkolna powinna mieć świadomość, że jej aktywność ma znaczenie i może kształtować sprawiedliwy, pokojowy i zrównoważony świat. Ważne jest aby młodzież angażowała się w konkretne działania a nauczyciele wspierali je, kształtując w ten sposób postawy, poglądy przyzwyczajenia uczniów. Właśnie w ten sposób młody człowiek może lepiej zrozumieć i nauczyć się, jak zmieniać świat na lepsze. W związku z działaniami szkoły na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju, zorganizowano konkurs dla uczniów pod hasłem „Zetka to szkoła zrównoważonego rozwoju”. Uczniowie opisywali jak widzą realizację tych celów w naszej szkole. Najlepsze prace zostały nagrodzone ekologicznymi gadżetami, a prace uczniów można podziwiać na przygotowanej wystawie.
Butik cyrkularny w naszej szkole – czyli dajemy ubraniu drugie życie. Jak połączyć miłość do mody ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska? Jednym z rozwiązań są butiki cyrkularne , otwierane w galeriach handlowych na terenie całej Polski. W takich miejscach można nie tylko kupić rzeczy z drugiej ręki , ale oddać ubrania, których nie będzie się nosiło. Projekt „ MODOWA ZETKA” zorganizował taki mini-butik w naszej szkole. Każdy kto przyniósł czyste, niezniszczone ubranie , które przestał używać , mógł wybrać sobie w zamian inną sztukę odzieży. Było przy tym dużo fanu, bo czy jest coś lepszego, niż shopping, za który nie trzeba płacić? Z punktu widzenia stylu mieszanie elementów vintage i używanych z nowszymi przedmiotami stało się o wiele bardziej osobiste i modne, a z punktu widzenia ochrony środowiska jest to odpowiedzialne rozwiązanie.
Akcja “Energetyczna Zetka”. Co wiemy o alternatywnych źródłach energii? Uczniowie klasy 1Ts postanowili dowiedzieć się, czym można zastąpić tradycyjne źródła energii takie jak węgiel i gaz, aby zapobiegać emisji dwutlenku węgla i niebezpiecznym zmianom klimatycznym. Wszyscy słyszeliśmy o energii odnawialnej, produkowanej ze słońca, wiatru, wody czy biomasy. Niestety nie w każdej szerokości geograficznej słońce czy wiatr występują w odpowiednim nasileniu. Obecnie najtańszą i najbardziej ekologiczną alternatywą jest energia atomowa. Organizatorzy akcji zebrali wiedzę na temat produkcji energii z atomu i przedstawili je swoim kolegom w formie tablic informacyjnych. Uczniowie naszej szkoły mogli zapoznać się z zasadami działania elektrowni atomowej, oglądając wykonane makiety. Uzyskali też odpowiedzi na pytania: skąd bierze się uran, co dzieje się z odpadami z elektrowni atomowych, jak duże jest ryzyko awarii. Sposób, w jaki elektrownie atomowe produkują prąd, jest bardzo podobny do tego, jak działają elektrownie konwencjonalne, produkujące elektryczność z węgla czy gazu. We wszystkich z nich, pod wpływem wysokiej temperatury gotowane są ogromne ilości wody, która zmienia się w parę. Ta para z kolei obraca turbinę połączoną z generatorem wytwarzającym energię elektryczną. Zasadniczą różnicą jest to, w jaki sposób tworzone jest ciepło. W elektrowniach konwencjonalnych ciepło powstaje przez spalanie paliw kopalnych. Elektrownia jądrowa wytwarza ciepło w wyniku łańcuchowych reakcji rozszczepienia jądra atomu.