1

Uczniowie klasy 1Ts postanowili dowiedzieć się, czym można zastąpić tradycyjne źródła energii takie jak węgiel i gaz, aby zapobiegać emisji dwutlenku węgla i niebezpiecznym zmianom klimatycznym. Wszyscy słyszeliśmy o energii odnawialnej, produkowanej ze słońca, wiatru, wody czy biomasy. Niestety nie w każdej szerokości geograficznej słońce czy wiatr występują w odpowiednim nasileniu. Obecnie najtańszą i najbardziej ekologiczną alternatywą jest energia atomowa.

Organizatorzy akcji zebrali wiedzę na temat produkcji energii z atomu i przedstawili je swoim kolegom w formie tablic informacyjnych.

Uczniowie naszej szkoły mogli zapoznać się z zasadami działania elektrowni atomowej, oglądając wykonane makiety. Uzyskali też odpowiedzi na pytania: skąd bierze się uran, co dzieje się z odpadami z elektrowni atomowych, jak duże jest ryzyko awarii.

 Sposób, w jaki elektrownie atomowe produkują prąd, jest bardzo podobny do tego, jak działają elektrownie konwencjonalne, produkujące elektryczność z węgla czy gazu. We wszystkich z nich, pod wpływem wysokiej temperatury gotowane są ogromne ilości wody, która zmienia się w parę. Ta para z kolei obraca turbinę połączoną z generatorem wytwarzającym energię elektryczną. Zasadniczą różnicą jest to, w jaki sposób tworzone jest ciepło. W elektrowniach konwencjonalnych ciepło powstaje przez spalanie paliw kopalnych. Elektrownia jądrowa wytwarza ciepło w wyniku łańcuchowych reakcji rozszczepienia jądra atomu.