Program Wychowawczy Szkoły na rok 2014/2015 PROGRAM WYCHOWAWCZY Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie na rok szkolny 2014/2015 (zgodny z Programem Wychowawczym na lata 2010 - 2015) Cel 1: Rozpoznanie i zintegrowanie środowiska wychowawczego Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Diagnoza sytuacji wychowawczej uczniów przyjętych do klasy pierwszej. • Analiza dokumentów rekrutacyjnych (wyniki egzaminów gimnazjalnych, świadectwa szkolne). • Badanie sytuacji rodzinnej (wywiady środowiskowe). • Przeprowadzenie rozpoznania w klasach na temat sposobu uczenia się uczniów • Lekcje wychowawcze • Rozmowy i obserwacja uczniów Wrzesień/ Październik wrzesień Wg harmonogramu Cały rok szkolny Wychowawcy kl. I Pedagog szkolny Nauczyciele przedmiotów Wychowawcy klas Wychowawcy klas Nauczyciele Wykorzystanie przez nauczycieli różnorodnych metod nauczania. Indywidualizacja procesu nauczania na lekcji. •Dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia Proces ciągły Nauczyciele Poznanie siebie i integracja klas pierwszych ze społecznością szkolną • Zajęcia integracyjne • Zajęcia pozalekcyjne • Udział w uroczystości szkolnych • Zajęcia integracyjne w kl. I z pedagogiem szkolnym • Otrzęsiny klas pierwszych Wrzesień/ Październik Proces ciągły Wrzesień/październik Wrzesień Wychowawcy kl. I Nauczyciele prowadzący zajęcia Organizatorzy, wychowawcy Ewa Gałka – pedagog szkolny SU Kształtowanie poczucia tożsamości ze szkołą. Organizowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających integracji całej społeczności uczniowskiej: • Wybory do Samorządu Szkolnego •Wycieczki klasowe - edukacyjne i krajoznawcze •,,Otrzęsiny" • Spotkania „wigilijne” i „przed Świętami Wielkanocnymi • Dzień samorządności szkolnej •Dzień sportu –Dzień dziecka • Zawody i turnieje sportowe • Akcje charytatywne Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych Wychowawcy Nauczyciele Opiekun SU. Wychowawcy SU i wychowawcy Nauczyciele wychowania fizycznego L. Dworucha, G. Świech Praca indywidualna z uczniem mającym problemy z integracją. • Współpraca wychowawcy z pedagogiem szkolnym. • Praca indywidualna pedagoga z uczniem. • Współpraca nauczycieli z rodzicami. W miarę potrzeb Wychowawcy Pedagog szkolny Rodzice Cel 2: Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Podnoszenie poziomu dyscypliny w szkole •Promowanie wzorowych postaw. •Stosowanie sankcji wobec osób naruszających regulaminy. Proces ciągły Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele Ochrona uczniów przed treściami niebezpiecznymi •Lekcje wychowawcze na temat „Cyberprzemocy”. • Cyberprzemoc jej wpływ na rozwój nastolatka. kl.III Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zajęcia z pedagogiem szkoły Wychowawcy wszystkich klas Ewa Gałka – pedagog szkoły Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa • Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły – lekcje wychowawcze • Bezpieczeństwo uczniów w szkole (szkolenia bhp, dyżury nauczycieli, monitoring) Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły Wychowawcy klas I i II T i ZSZ Wszyscy nauczyciele Cel 3: Kształtowanie umiejętności społecznych ważnych w kontaktach z innymi ludźmi Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych • Lekcje wychowawcze lub zajęcia warsztatowe nt. komunikacji werbalnej i niewerbalnej, (metody komunikacji, pokonywanie barier komunikacyjnych, itp.). • Umiejętne prowadzenie dyskusji. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Praca ciągła Wychowawcy klas I T, II T, II ZSZ Wychowawcy kl. IVT, III ZSZ, Nauczyciele Wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka i tolerancji dla odmienności światopoglądowej, religijnej, narodowej, kulturowej Lekcje wychowawcze poświęcone tolerancji. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Wychowawcy klas II T, II ZSZ Rozwijanie wartości związanych z rodziną, miłością i przyjaźnią •Lekcje wychowawcze poświęcone: rodzinie, miłości, przyjaźni. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Wychowawcy klas II T, II ZSZ, III T, IV T, Cel 4: Kształtowanie człowieka kulturalnego wrażliwego na potrzeby innych i świadomie uczestniczącego kulturze Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w klasie, w szkole, w miejscach publicznych • Omówienie zasad kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. • Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się w szkole i poza szkołą. • Wskazywanie alternatywnych (kulturalnych) sposobów zachowania się w szkole i poza szkołą. •Kształtowanie postaw tolerancji i zrozumienia Tolerancja ,,Inni to także my” Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym? Akceptacja inności – godziny z wychowawcą • Kultura osobista w życiu szkolnym kl.I – zajęcia z pedagogiem Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zgodnie z harmonogram pracy pedagoga Wychowawcy kl. I,II T, I, II ZSZ Dyrektor Wychowawcy Wszyscy nauczyciele, Pracownicy szkoły Wychowawcy klas I,II III, IV T i I,II,III ZSZ Ewa Gałka – pedagog szkolny Uwrażliwianie na potrzeby innych • Udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę: - „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”, -„Góra grosza”, -współpraca z Wielofunkcyjna Placówką Opiekuńczo – Wychowawczą w Krasnymstawie. grudzień SU Katrzyna Mańko Typiak Małgorzata Kształtowanie pożądanych postaw moralnych młodzieży • Tworzenie sytuacji wychowawczych posiadających walory moralne – lekcje religii. • Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. Zgodnie rozkładem materiału W miarę potrzeb Nauczyciele katechezy Wychowawcy Rozwijanie obowiązkowości i punktualności • Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego. • Zapoznanie ucznia z systemem kar i nagród w szkole oraz z regulaminem oceny zachowania. • Nagradzanie uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych: - pochwała ustna, - listy pochwalne, • Stosowanie kar statutowych dla uczniów łamiących zasady regulaminu szkolnego Proces ciągły Wrzesień Koniec semestru I i koniec roku szkolnego Proces ciągły Wychowawcy Wychowawcy Wychowawcy Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele Zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym • Wspólne organizowanie imprez szkolnych • Udział młodzieży w wydarzeniach kulturalnych w środowisku lokalnym Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych Wg harmonogramu imprez Organizatorzy Wychowawcy Opiekunowie Cel 5: Kształtowanie człowieka ogólnie wykształconego przygotowanego do kontynuowania nauki Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Kształcenie umiejętności uczenia się i zdobywania informacji • Godziny wychowawcze na temat metod uczenia się i powtarzania wiadomości • Wskazywanie źródeł pozyskiwania informacji (film, media) Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły Wychowawcy kl. I T, I ZSZ, IV T Wszyscy nauczyciele Pomoc uczniowi w odkrywaniu jego uzdolnień • Zajęcia dydaktyczne prowadzone metodami aktywizującymi • Organizowanie konkursów tematycznych • Przygotowanie uczniów do startu w olimpiadach przedmiotowych i innych • Inspirowanie młodzieży do twórczości własnej, organizowanie wystaw prac uczniowskich, eksponowanie informacji w formie gazetek, tablic, na stronie internetowej szkoły. • Angażowanie uczniów do udziału w przygotowywaniu gazetek, plakatów i występów artystycznych. • Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych Proces ciągły Wszyscy nauczyciele Przeprowadzenie ankiety dotyczącej zainteresowań uczniów w celu opracowania oferty zajęć pozalekcyjnych • Organizacja zajęć pozalekcyjnych Wrzesień Wychowawcy klas, przewodniczący zespołów przedmiotowych, nauczyciele Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia •Wskazanie źródeł informacji o uczelniach w regionie i w kraju. • Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego (badanie predyspozycji zawodowych) • Udział w Targach Edukacyjnych ( kl. IV T, III ZSZ) Proces ciągły Marzec/kwiecień marzec Wychowawcy kl. IV T Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ Małgorzata Typiak Przygotowanie ucznia do egzaminów (matura, egzamin zawodowy) •Lekcje z wychowawcą; zapoznanie z zasadami przeprowadzania egzaminów końcowych. • Organizowanie zajęć dodatkowych przygotowujących do egzaminu maturalnego (kl.IV T) i egzaminu zawodowego (kl. IV T, III ZSZ) • Organizowanie próbnych matur i próbnych egzaminów z przygotowania zawodowego. • Udział maturzystów w warsztatach prowadzonych przez pedagoga na temat umiejętności radzenia sobie ze stresem na egzaminie Wrzesień/październik Proces ciągły Listopad/marzec Kwiecień Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ, Nauczyciele Nauczyciele przedmiotów maturalnych i zawodowych Pedagog Ewa Gałka Organizowanie zajęć wyrównawczych w klasie I • udział uczniów w zajęciach wyrównawczych W miarę potrzeb Nauczyciele Cel 6: Kształtowanie postaw obywatela, Polaka, Europejczyka umiejącego aktywnie i swobodnie poruszać się we współczesnym świecie Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Wychowanie do patriotyzmu i postaw obywatelskich. • Poznanie ważnych wydarzeń związanych z historią i tradycjami regionu i kraju poprzez realizację tematyki lekcji historii, WOS, j. polskiego. • Poznanie miejsc pamięci narodowej w regionie i w kraju. •Lekcje wychowawcze poświęcone problemowi patriotyzmu i miłości do Ojczyzny. Zgodnie rozkładem materiału Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Nauczyciele historii, wos, języka polskiego Wychowawcy kl. II T, I ZSZ Budowanie szacunku dla symboli narodowych, religijnych i miejsc pamięci • Uczestnictwo w uroczystościach upamiętniających różne wydarzenia historyczne np.: • Rocznica napaści sowieckiej 17 września - Święto Niepodległości, - Dzień Patrona szkoły - Rocznica Zbrodni Katyńskiej - Rocznica Konstytucji 3 Maja, wrzesień Listopad Kwiecień Kwiecień Maj Monika Kowalik-Żebrowska Krzysztof Cabaj Dorota Ociepa Zofia Rychwalska Agnieszka Kostrzanowska E. Puchała, J. Jóźwiak A.Żelisko, T. Kraska Kształtowanie w świadomości uczniów miejsca i roli Polski i Polaków w Europie • Lekcje wychowawcze poświęcone historii, kulturze i obyczajom krajów europejskich •Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Człowieka • 2015 rok samorządności Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Wg harmonogramu zgodnie z tematyką godzin lekcyjnych Wychowawcy kl. III T Rzecznik Praw Ucznia kl. II T i II ZSZ Wychowawcy klas I, II, III IV T i I, II, III ZSZ Poznanie systemu ochrony praw człowieka krajów Europejskich • Lekcje WOS – zapoznanie z organizacjami i instytucjami krajów Polski i Europy, do których można się zwrócić o pomoc przebywając za granicą. Zgodnie rozkładem materiału Nauczyciel wos Kl. III i IV Cel 7: Kształtowanie poczucia estetyki i postaw proekologicznych Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Wychowanie człowieka przyjaznego środowisku. • Lekcje wychowawcze poświęcone problemom środowiska • Omawianie na lekcjach biologii, geografii oraz podczas wycieczek krajoznawczych zasad zachowania się w miejscach podlegających ochronie. • Udział szkoły w Akcji „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi”. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zgodnie rozkładem materiału Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych Wychowawcy kl. I T, II T, III T, I ZSZ Nauczyciele biologii i geografii Dbanie o czystość i estetykę terenu szkoły. •Dbanie o porządek w szkole wystrój klas i korytarzy Cały rok Opiekun SU Wychowawcy i opiekunowie klas Cel 8: Wspieranie działań wychowawczych rodziny Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Konstruktywna współpraca z domem rodzinnym ucznia • Organizowanie i uczestniczenie w spotkaniach z rodzicami uczniów: - wywiadówki, - zebrania semestralne, - rozmowy indywidualne, • Wzajemna wymiana informacji o uczniu (o jego stanie zdrowia, zachowaniu, trudnościach wychowawczych czy postępach w nauce) - wywiad Styczeń/Luty W miarę potrzeb Proces ciągły Dyrektor Wychowawcy Rodzice Wychowawcy, Pedagog Rodzice Wychowawcy, Pedagog Rodzice Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie • Przemoc w rodzinie. Gdzie szukać pomocy? kl.II Wg harmonogramu pracy pedagoga szkoły Ewa Gałka - pedagog Udział rodziców w planowaniu pracy wychowawczej w szkole •Włączenie rodziców do opracowania i zatwierdzenia: - Programu Wychowawczego, - Szkolnego Programu Profilaktyki. • Zapoznanie rodziców z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Wrzesień Dyrektor Wychowawcy Rodzice Udział rodziców w organizowanych imprezach i uroczystościach szkolnych • Uczestniczenie w świętach klasy lub szkoły, takich jak: - Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego - Studniówka. • Wręczenie rodzicom listów gratulacyjnych uczniów z najlepszymi wynikami w nauce Wrzesień/czerwiec Styczeń Styczeń/czerwiec Wychowawcy klas IV T Rodzice uczniów klas IV T Wychowawcy wszystkich klas Organizowanie szkoleń dla rodziców • Organizowanie szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień i innego typu zagrożeń. • Organizowanie szkoleń z zakresu trudności wychowawczych okresu dojrzewania. Podczas zebrań z rodzicami Dyrektor Pedagog szkolny Podejmowanie działań przez rodziców na rzecz szkoły • Pozyskiwanie środków dydaktycznych na rzecz szkoły (sponsoring) • Prowadzenie działań promujących szkołę w środowisku lokalnym Proces ciągły Rada Rodziców Cel 9: Niesienie pomocy pedagogiczno – psychologicznej Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Pomoc uczniowi w przezwyciężeniu problemów osobistych i szkolnych • Rozmowy indywidualne z uczniami. • Współpraca z psychologiem szkolnym •Współpraca z nauczycielami. • Współpraca z rodzicami. • Współpraca z kuratorami sądowymi, placówkami działającymi na rzecz dziecka i jego rodziny. •Zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów • Kierowanie uczniów na badania do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej W miarę potrzeb wrzesień Dyrektor Wychowawcy Pedagog szkolny wychowawcy Objęcie opieką indywidualną uczniów mających trudności adaptacyjne w sferze kontaktów społecznych, zagrożonych patologią, mających trudną sytuację bytową • Rozmowy indywidualne z uczniami. • Zabieganie o pomoc materialną dla uczniów z rodzin o niskim statucie społecznym. W miarę potrzeb Wychowawcy, zespół wspierający Pedagog szkolny Poprzedni artykuł